Jak rozpocząć naukę pływania i zakończyć ją z sukcesem ?

Spis treści

„Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie.”

Jackson Brown, Jr.

Trzy moje rady jak naukę pływania zakończyć sukcesem:

  1. Właściwy dobór szkoły lub trenera.
  2. Systematyczność.
  3. Motywacja
Jak właściwie dobrać szkołę lub trenera?

W sieci możemy znaleźć mnóstwo ofert szkół i trenerów nauki pływania. Ale jak poznać, że która szkoła będzie najlepsza, po prostu skuteczna a czas włożony w naukę nie pójdzie na marne? Każdy kto naukę zaczyna od „zera”, w pierwszej kolejności powinien przyswoić podstawową umiejętność w pływaniu. Mam na myśli tutaj właściwe oddychanie, inne niż te w sportach uprawianych poza środowiskiem wodnym. Im szybciej je opanujemy tym krócej i przyjemniej będzie trwał cały proces nauki. Oddychanie to jedna z naszych podstawowych potrzeb fizjologicznych i dyskomfort w tym obszarze wykluczy albo przynajmniej bardzo utrudni i spowolni przyswajanie kolejnych elementów pływania. Opanowując poprawne oddychanie, możemy przemieszczać się w wodzie bez wysiłku nie posiadając jeszcze dobrej techniki. Oczywiście właściwa technika zwiększy efektywność i ułatwi pływanie i wtedy mówimy o tzw. pływaniu stylowym. Wdrożenie podstaw prawidłowego oddechu w pływaniu zajmuje średnio 1 – 2 lekcje. Oczywiście później trzeba to jeszcze utrwalać i doskonalić. Bez tej kluczowej umiejętności, nauka pływania znacznie się wydłuża a czasem wręcz uniemożliwia pokonanie pierwszego etapu, co może być przyczyną frustracji lub wręcz rezygnacji z kursu. Wszystkim którzy szukają szkoły radzę by w rozmowie dopytali o ten etap nauki i upewnili się, że jest on traktowany przez szkołę z właściwą uwagą i zrozumieniem.

Systematyczność – jak ją wyrobić?

Czasem nie jest łatwo… sam potykałem się o to wiele razy 🙂 Na pewno macie już swoje sposoby i doświadczenia… Ja natomiast podpowiem co mi ułatwia bycie systematycznym:

  • Pierwsza i podstawowa to odpowiednia motywacja. Tych w pływaniu, na szczęście, możemy znaleźć sporo i kilka z nich opisuję poniżej.
  • Kolejna to znalezienie w kalendarzu takiej pory, która będzie najmniej obarczona ryzykiem, że coś nam w tym czasie wyskoczy. W praktyce większość zajęć prowadzimy w godzinach późno popołudniowych, mniej w weekendy i w godzinach porannych przed pracą.
  • Następnym pomocnym czynnikiem może być znalezienie kogoś z kim będziemy razem trenować, w myśl zasady: „co dwie motywacje to nie jedna”.
  • Również dobrym narzędziem zwiększającym naszą systematyczność, może być wpisanie treningu do kalendarza zajęć. W naszej szkole działa dedykowany system rezerwacji, gdzie oprócz przypomnienia 24 godziny przed zajęciami, kursant również widzi swoje pierwsze wyniki oraz bieżące rozliczenia, może też odwołać lekcje, gdy go coś zatrzyma. Taki system znakomicie się sprawdza minimalizując przegapione treningi.
Co nas motywuje?

Większość naszych przedsięwzięć, by doszło do finału musi opierać się na odpowiedniej motywacji. I nie chodzi tu tylko o sport, tak jest właściwie ze wszystkimi naszymi planami. Każdego z nas co innego popycha do działania. Dobrze, jeśli korzyści z naszego wysiłku pojawią się szybko, kiedy trzeba czekać już jest słabiej. W pływaniu pierwsze rezultaty pojawiają się szybko, ale do perfekcji droga jest długa. Na szczęście w pływaniu, jak mało w którym sporcie, czynników motywujących jest wiele i każdy znajdzie coś dla siebie. Oto kilka tych najważniejszych:

Zdrowie – pływanie jak żaden inny sport wszechstronnie wpływa na nasze zdrowie. Wysiłek aerobowy w trakcie pływania wymusza wzmożony przepływ krwi, wzmacnia naczynia krwionośne mięśni i włókna mięśnia sercowego, które stają się silniejsze, elastyczniejsze i grubsze. Nie obciążą przy tym stawów tak jak np. bieganie i dlatego jest zalecane osobom otyłym i starszym które dopiero rozpoczynają aktywność sportową.

Uroda – niższa od ciała temperatura wody, odchudza wzmagając spalanie kalorii. Jak wyżej wspomniałem, pływanie jest treningiem aerobowym podczas którego mocno dotlenione mięśnie spalają dużo energii. W trakcie pływania tracimy od ok. 400 – 1000 kcal w zależności od intensywności ćwiczeń i stylu. Samo już przebywanie w wodzie o niższej temperaturze (w basenie średnio 28°C) spala ok 300 kcal / 30 minut. Wspomniany już wzmożony przepływ krwi odmładza skórę, pomaga w walce z cellulitem i obrzękami nóg.

Kondycja – pływanie to doskonałe ćwiczenie całego ciała, korzystne dla każdego. Może stanowić uzupełnienie biegania i innych sportów, ponieważ nie obciąża stawów i ścięgien, powoduje mniej kontuzji i przez to pozwala na konsekwentny, nieprzerwany trening. Ogólna dobra forma to być może najważniejszy czynnik motywujący tych, którzy regularnie pływają. Poprawia przy tym pracę płuc zwiększając ich pojemność, modeluje sylwetkę angażując praktycznie wszystkie grupy mięśniowe.

Rehabilitacja – pływanie wspomaga leczenie urazów, schorzeń oraz wad kręgosłupa, płaskostopia, nerwobóli, bóli stawów, w takich przypadkach lekarze często zalecają pływanie jako najskuteczniejszą drogę powrotu do zdrowia. Utrzymuje też ruchowość stawów, poprawia samopoczucie i stan zdrowia psychicznego. Wielu sportowców uprawiających inne dyscypliny niezwiązane z wodą, chcąc zachować formę w okresie rehabilitacji kolan, kostek czy stóp korzysta z dobrodziejstw pływania.

Bezpieczeństwo i poczucie własnej wartości – lepsza kondycja i umiejętność pływania bądź poprawa techniki, zapewne podbuduje twoje ego i wpłynie na wszystkie aspekty twojego życia, także na twoje związki i pracę. Dla tych którzy w wakacje siedzieli tylko na brzegu, umiejętność pływania otwiera drzwi do wielu sportów wodnych takich jak nurkowanie, kitesurfing, windsurfing, wakebording, żeglarstwo, itp. Przełamanie własnych lęków daje chyba najwięcej zadowolenia jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich.

Relaks – Wiele osób wyjście na basen traktuje jak czas tylko dla siebie. W wodzie można doświadczyć wyciszenia, woda rozładowuje napięcia psychiczne, złość i inne negatywne emocje pozostają na brzegu. Czas spędzony na basenie dostarcza jednocześnie satysfakcji i poczucia spełnienia.

Motywacja to kluczowy element każdego przedsięwzięcia a regularność naszych działań zwiększa szanse na szybki sukces. Dlatego warto chwilkę zastanowić się co nas motywuje i dzięki czemu nie zrezygnujemy w połowie drogi. Możesz wpłynąć na swoje życie już teraz!

Dzieci…

Nie mogę nie wspomnieć, o tym jaki wpływ ten sport ma na najmłodszych pływaków. Podobnie jak w przypadku dorosłych pływanie i tutaj jest najbardziej zalecaną aktywnością. Jest najbardziej ogólnorozwojowe, nie obciąża jeszcze nieukształtowanego szkieletu młodego człowieka, wręcz modelując go i wymuszając prawidłową postawę, przeciwdziała skrzywieniu kręgosłupa. Uprawianie pływania zwiększa poczucie własnej wartości i pewności dziecka, uczy go dyscypliny i zdrowej rywalizacji, szybko też może stać się powodem do dumy, regularny trening zmniejsza napięcia fizyczne i psychiczne, woda wycisza i uspokaja wewnętrznie. Należy też podkreślić, że pływanie to nie tylko sport, to również umiejętność, dzięki której Twoje dziecko będzie rozsądnie odważne a zarazem bezpieczne w kontakcie z wodą. Pamiętaj, że: „od nieumiejętności grania w piłkę nożną nie zginął jeszcze nikt – od nieumiejętności pływania giną latem w każdym kraju co rok tysiące ludzi”

Przeciwskazania…

Jest ich stosunkowo niewiele, ale warto o nich wspomnieć, są to głównie zdrowotne. Takie dolegliwości jak padaczka, niektóre choroby skóry, rany w trakcie gojenia, uczulenie na chlor, mogą utrudnić lub uniemożliwić nam korzystanie z dobrodziejstw pływania. Jeśli mamy wątpliwości najlepiej skonsultować się z lekarzem.

Mam nadzieję, że zachęciłem Was do nauki i później już uprawiania pływania, jest to sport, który daję bardzo dużo satysfakcji, statystyki pokazują, że jest on drugim pod względem popularności uprawianym sportem w Polsce, zaraz po jeździe na rowerze. Wprawdzie na basen trzeba się specjalnie wybrać i zapłacić za wejście, ale za to możemy pływać bez względu na porę roku od wczesnego rana do późnego wieczora, do czego was gorąco zachęcam!

Jacek Wójcik z 123 Pływamy.

Artykuł ukazał się w magazynie VEGE w kwietniu 2019.

 

Skontaktuj się z nami

Jeśli masz jakieś pytania, wyślij nam wiadomość.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Polityka prywatności i Warunki świadczenia usług